خانه کودک فریار

بدون عنوان

1394/2/20 15:20
نویسنده : مریم
61 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه از رفتار نامناسب کودکم را کاهش دهم؟

منشأ تمام رفتارهای نادرست به یکی از این 4 دلیل برمیگرده:

1- جلب توجه

2- قدرت

3- انتقام

4- نمایش نابسندگی

از آنجا که والدین نمیتوانند ذهن کودک را بخوانند تعیین آنچه وی درباره ی خودش می اندیشد به نظر دشوار میرسد.اما انگیزه بد رفتاری را میتوان از واکنش والدین به بدرفتاری استنباط کرد .

توجه: هرگاه کودکان فقط هنگام دریافت توجه خود را ارزشمن بشمارند از این روش استفاده میکنند.رفتار خواستار جلب توجه موجب آزار والدین میشود.مثلا وقتی به کودک میگین ( به پرده دست نزن) کودکی که خواهان جلب توجه بزرگترهاست چند دقیقه صبر میکند بعد با پاهایش با پرده بازی میکند.

سازنده ترین راه مقابله با خواست جلب توجه نادیده گرفتن رفتار نامناسب است و افزایش توجه در ساعات غیر متعارض.

قدرت: هرگاه کودکان معتقد باشند فقط هنگام فرمان دادن یا رئیس بودن جالب توجه هستند در جستجوی کسب قد رت میباشند. در این مواقع والدین احساس عصبانیت میکنند و معمولا یا تسلیم میشوند یا مسلط میشوند. هر 2 واکنش نیاز کودک به قدرت را از طریق افزایش اهمیت آن برآورده میکند.

راه حل: موضوع را" جانبی" کنید (با انجام کاری غیر منتظره) یا با تشویق همکاری و حل مشترک مسائل با آن برخورد کنید.

انتقام:وقتی نیازهای کودکان به جلب توجه یا قدرت برآورده نشود به انتقام روی می آورند.آنها فکر میکنند فقط وقتی کسی را آزار میدهند برجسته میشوند.معمولا واکنش والدین،مقابل به مثل میباشد و اینگونه است که تمام رابطه کودک - والد آسیب میبیند.

راه حل: طرد احساس آزار دیدن ، یافتن راههایی برای برقراری مجدد اعتماد در ارتباط متقابل و ارتقای این احساس در کودک که او را دوست دارند.

نمایش نابسندگی: این رفتار کودک میتواند محدود به یک زمینه که او احساس میکند نمیتواند در آن موفق شود باشد یا ممکن است بر چندین زمینه تأثیر بگذارد. این کودکان زمانی که هیچ خواسته ای در مقابلشان نباشد احساس مقبول بودن میکنند. والدین کودک نابسنده احساس یأس و ناامیدی میکنند.رایج ترین واکنش کنار گذاشتن کامل هر تلاشی و ترحم کردن به کودک است.

راه حل: سازنده ترین پاسخ متوقف کردن تمام انتقادها و تقویت هر رفتار مثبت میباشد.

منبع : کتاب (تربیت کودک بدون کتک یا لوس کردن) نویسنده: الیزابت کِرَری  فصل 6 

پسندها (1)

نظرات (0)